De restauratie van de Texelstroom heeft veel geld en mankracht gekost. Het schip is gerestaureerd in overleg met de deskundigen van de Landelijke Vereniging tot Behoud van het Historisch Bedrijfsvaartuig, onder de normen van het Nationaal Register Varende Monumenten en met inachtneming van de technische eisen van Klasse en Scheepvaartinspectie (Register Holland). De restauratie was gericht op haar oorspronkelijke functie als loodsvaartuig. De twaalf loodskooien worden nu gebruikt als kooien voor bemanning en passagiers.
Het oude en nieuwe interieur van het loodsenverblijf
Het werk aan het casco, bestaande uit het vervangen van 19 vierkante meter slechte huidplaten, vele meters wrangen en spanten en het aanbrengen van de noodzakelijke technische voorzieningen.
Zie ook het artikel uit Spiegel der Zeilvaart 07-2007
De restauratie en het vervolg
Bij de restauratie van De Texelstroom waren vele vrijwilligers, gespecialiseerde bedrijven en diverse adviseurs betrokken. Het accent ligt nu op het in de vaart houden van het schip. Dat wordt zo veel mogelijk door vrijwilligers gedaan. Adspirant vrijwilligers kunnen contact opnemen met het bestuur.